Skip to content

SIRE campagne: Talent Tegen Geweld

De verwoording van de opdracht volgens het persbericht van SIRE, 19 juni 2003:

Studenten maken SIRE-campagne: Talent tegen Geweld

SIRE, de Stichting Ideële Reclame, heeft studenten van diverse opleidingen gevraagd de nieuwe campagne ‘Talent tegen Geweld’ te bedenken én uit te voeren.

De campagne start in december van dit jaar en loopt door tot in het nieuwe jaar. ‘Talent tegen Geweld’ wordt onder andere ondersteund door communicatieadviesbureau Bennis Porter Novelli uit Amstelveen en Acta Organisatie en Communicatie uit Den Haag.

Net als andere SIRE-campagnes zullen de uitingen. verschijnen op tv, radio, dagbladen, scholen, freecards, internet en outdoor. Meer dan vijftien opleidingsinstituten op het gebied van grafische vormgeving, film en televisie, fotografie en beeldende kunst gaan de komende maanden met hun leerlingen aan de slag. Begin november 2003 zal een professionele jury de winnende uitingen per categorie selecteren.

Verleden jaar liet SIRE naar aanleiding van haar 35-jarig bestaan een onderzoek uitvoeren onder jongeren van 12 tot 18 jaar. De stichting wilde achterhalen wat hedendaagse jongeren de belangrijkste maatschappelijke onderwerpen vinden. Uit het onderzoek bleek ‘alledaags geweld in de directe leefomgeving’ het hoogst te scoren. Ook jongeren voelen zich dagelijks onveilig op straat, op school en als ze uitgaan. SIRE is van mening dat juist een campagne van, voor en door jongeren het beste effect kan sorteren.

Met  een productieteam van zeven studenten van de opleiding Kunst & Techniek, hebben we de bovenstaande video gemaakt. Het idee erachter is dat je bescherming voor een avondje stappen nooit genoeg kan zijn en het geeft je een beeld hoe stappen over 10 jaar eruit zal zien.

Daarnaast hebben we de onder andere onderstaande boomerangkaart ontworpen in dezelfde lijn van overdreven persoonsbeveiling.

Het productieteam bestond uit:

  1. Erik Heyligers
  2. Lotte Zwaga
  3. Jeroen Elstgeest
  4. Emmy Verloop
  5. Ellen-Joyce Huizing
  6. Luuk Meijer
  7. Frank Mulder

De volgende sportclubs hebben ons project mogelijk gemaakt, door het uitlenen van hun sport uitrusting:

  • American Football club, De Enschede Broncos
  • Studenten IJshockey vereniging, De Slapping Studs
  • Studenten Honkbalclub, de High Tech Hitter

Prijsuitreiking Persbericht van SIRE:

Onze uitvoering van Talent Tegen Geweld heeft helaas niet gewonnen, toch is de periode van afgelopen half jaar zeer leerzaam geweest.

Amsterdam, 21 januari 2004 – Begin februari gaat de nieuwe SIRE-campagne van start: Talent tegen Geweld. Deze campagne tegen zinloos geweld in de leefomgeving van jongeren is uniek in de geschiedenis van SIRE. Hij is namelijk ontwikkeld door jongeren in plaats van een professioneel reclamebureau.

Meer dan 150 studenten van ruim 11 opleidingen hebben vorig jaar meer dan 400 ideeën voor de campagne ingestuurd na een oproep van SIRE. Gisteravond werd in Club Panama in Amsterdam bekendgemaakt welke talenten hebben gewonnen. De uitingen van deze studenten zijn gezichtsbepalend voor de campagne die actueel inspeelt op het geweldsthema dat onveranderd aandacht verdient.

Published inOverig
%d bloggers liken dit: