2 min read

Affiliates – Advertentiesystemen deel 2

Affiliates – Advertentiesystemen deel 2

Voor adverteerders is het CPC/CPM systeem eigenlijk niet interessant, ze moeten betalen voor click van bezoekers die alleen de site bekijken. Adverteerders willen natuurlijk omzet draaien, vandaar een groep adverteerders affiliates gebruiken.

Cost per Sale / Cost per Lead

Via affiliate netwerken worden inkomsten gegenereerd voor het aanvragen van informatie bij een adverteerder (Lead) of het kopen van een product bij de adverteerder (Sale). Jij speelt in feite voor verkoper in een winkelketen.
Dat het interessant is voor adverteerders blijkt uit de vergoedingen, een lead levert al gauw €3,00 tot €5,00 op en een sale 5%/20% van de besteding.

In Nederland zijn flink wat affiliate netwerken, M4N, Tradeclicker, Daisycon en TradeDoubler zijn de vier grootsten. Ook zijn er diverse webwinkels die niet via een affilate netwerk werken, o.a. Bol.com en Telfort. Voor een geheel overzicht, kijk op Webaffiliates.nl of het Affilateforum.nl.

Uitbetalingen via affiliates zijn vaak vanaf een minimum van €10,- of €25,-. Hoeveel de affiliate netwerken zelf aan inkomsten houden is onbekend, maar deze zijn al van de genoemde bedragen afgehaald.

Meer inkomsten, ook meer werk

Voor een publisher kan dit duidelijk meer opleveren, maar deze zal hier ook meer moeite voor moeten doen. Want in tegenstelling tot het CPC-systeem, moet je zelf de advertenties uitzoeken, plaatsen én wisselen. De keuzelijsten geven weer hoeveel een advertentie kan opbrengen per Sale, per Lead, per Click en/of per 1000 views.

Met affiliates heb je zelf meer invloed op de getoonde advertenties, je kunt ze selecteren op genre, merk of simpelweg op opbrengst. Het grote nadeel is dat je al het beheer hiervoor zelf moet doen.
Het kan gebeuren dat een advertentie nog op je website staat, terwijl de campagne is verlopen, hierdoor verspil je advertentieruimte. Natuurlijk krijg je hiervan wel een email van het affiliatenetwork, het blijft extra werk.

Productfeeds, dé oplossing

Een opvallend onderdeel van affiliates zijn productfeeds, deze verschillen van de standaard advertenties. Diverse webshops bieden via een CSV- of een XML-bestand een lijst met producten aan, inclusief prijs, plaatjes en omschrijving.
Deze informatie moet je importeren in je database en kun je daarna weergeven op je website.

Deze techniek is niet voor iedereen weggelegd, maar wél het interessantste onderdeel van affiliate reclames. Door de productfeeds (automatisch) wekelijks te verversen, heb je advertenties met de laatste aanbiedingen en van adverteerder naar jouw keuze.
Een goede handleiding over productfeeds is te vinden op de website van BramBring.

Ik zou affiliate advertenties niet voor iedereen aanraden, er komt toch een stukje óf tijdsinverstering óf techniek bij kijken. De productfeeds zijn, mits goed werkend, de tijd zeker waard.