Cost per Click – Advertentiesystemen deel 1
Als blogger is het natuurlijk leuk dat je behalve bezoekers, ook de kosten van je domein en hosting kunt dekken. Hoewel er genoeg oplossingen zijn, zie je toch vaak door de bomen het bos niet meer. In 5 artikelen zal ik een licht werpen op manieren om je kosten te dekken.
Over advertentie-inkomsten moet je belasting betalen, je zult het zelf op moeten geven bij de belastingdienst. De kosten van o.a. hosting kun je hiervan aftrekken, dus zolang je geen/veel winst hierop draait hoef je geen actie te ondernemen. Deze serie blogs is niet opgezet als tips op rijk te worden, maar een uiteenzetting van de mogelijkheden.
Advertentienetwerken – Cost per Click
Google Adsense is waarschijnlijk de bekendste optie om inkomsten te genereren, de beide concurrenten Yahoo! en Microsoft hebben een vergelijkbaar systeem in beta.
Het Cost Per Click systeem, ontwikkeld door Overture (opgekocht door Yahoo), was begin deze eeuw een revolutionair, maar simpel systeem.
Advertenties worden geplaatst op basis van zoekwoorden, maar er hoeft pas (uit-)betaald te worden als er daadwerkelijk op geklikt wordt.
Het systeem is gevoelig voor clickfraude, wanneer Google je ervan verdenkt bewust op de advertenties te klikken, of gebruikers aanzet toch het klikken, blokkeert Google de account en kun je fluiten naar je inkomsten.
De cijfers van clickfraude liegen er niet om, het schijnt dat 17% van de CPC omzet frauduleus is, aldus Amerikaanse cijfers. Marcel Vogels van Memo2.nl denkt dat die cijfers in Nederland nog hoger liggen.
Cost Per Mille
De CPC systemen hebben inmiddels een toevoeging gekregen, Costs Per Mile (CPM). Per 1000 views per dag is er een extra vergoeding, deze ligt overigens veel lager dan de opbrengst van een click.
Voor een blogger zal dit systeem prima werken, een willekeurige click levert ergens tussen de €0,10 / 1,00 op, 1000 views ongeveer €0,01 / 0,05.
Deze bedragen kunnen enorm wisselen per type site/advertentie, zo zijn er uitschieters, advertenties in vastgoed zijn vaak toppers en kunnen per click zo’n €5,00 opleveren volgens deze lijst.
In plaats van 'Cost' wordt ook regelmatig 'Pay' gebruikt, b.v. Cost Per Click - Pay Per Click.
Makkelijk, maar weinig keus
Bij deze systemen heb je als publisher weinig keuze welke advertenties getoond worden, het systeem is na het plaatsen van de advertentieblokken volledig automatisch.
Mocht een adverteerder je niet aanstaan, dan kan je het domein blokkeren, de advertenties zullen daarna niet meer worden getoond.
Je hebt ook invloed op het type advertenties dat wordt weergegeven, tekst- of beeldadvertenties of beiden. Ook is het mogelijk om advertenties toe te voegen aan rss-feeds en YouTube-filmpjes (nog niet in Nederland).
Voor de uitbetaling moet je bij Google Adsense €70,00 hebben verdiend. Hoeveel de advertentienetwerken zelf houden van de advertentieopbrengst in onbekend, maar waarschijnlijk meer dan 50%.
Het systeem is geschikt voor eigenlijk iedereen die een makkelijk advertentiesysteem op zijn site wil hebben.
Simpel in het opzetten, vergt weinig onderhoud en doordat de advertenties geplaatst worden op basis van de inhoud, zijn de advertenties meestal relateerd aan je website.
Member discussion