Website Kassa is vernieuwd, paar SEO-suggesties

Deze maand was ik even terug bij de VARA om extra ondersteuning te geven aan de webredactie van kassa.vara.nl
Er werd namelijk zo hard gewerkt aan de nieuwe site, dat de dagelijkse redactionele werkzaamheden weinig aandacht kregen.
Terwijl ik de dagelijkse werkzaamheden ondersteunde, kon de rest van de redactie volop testen aan de nieuwe website.
Kassa website
Sinds 2003 draait kassa.vara.nl in dit jasje. Veel onderdelen zijn in de loop van de jaren toegevoegd en inmiddels knapt de site behoorlijk uit zijn voegen.
Daarom wordt er al geruime tijd gewerkt aan een opvolger van de zeer populaire omroepsite.
Met een dagelijks gemiddelde van 60.000 bezoekers en 150.000 pageviews, 140.000 nieuwsbriefabonnees en een zeer actieve community moet zo’n verbouwing wel goed gebeuren.
Het nieuwe Kassa.vara.nl
De nieuwe layout doet meteen een stuk frisser aan, drie kleuren om de rubrieken mee aan te geven.
- Zalm voor de radio en tv uitzendingen
- Mint voor de internet content; nieuws, thema’s en nieuwsbrieven
- Blauw voor de interactive content; Vraag&Beantwoord en het forum
De landingspagina is daardoor behoorlijk overzichtelijk geworden, mede doordat de breedte van de site van 800px naar 1024px is gegaan.
Community: punten verzamelen
In de zeer populaire vraag&beantwoord rubriek kunnen consumenten een vraag stellen die tegenwoordig vaak hetzelfde dagdeel door andere consumenten beantwoord wordt. De vragensteller kan een punt geven aan het beste antwoord. Zo’n punten systeem zorgt voor zoveel community-binding als tot meer activiteit van de community.
In de nieuwe site is dit systeem daarom uitgebreid, er zijn nu ook punten te behalen voor diverse andere activiteiten.
Met deze usebility verbeteringen en de frissere vormgeving kan kassa.vara.nl weer een lange tijd mee. Gefeliciteerd Kassa!
Ernstige SEO gebreken
Toch zijn ze bij de Vara nog niet helemaal klaar. Hoewel ik daar puur zat als redacteur, heb ik de volgende SEO-adviezen gegeven. Er zitten in de nieuwe Kassa-site nog steeds een paar belangrijke bugs. Zeker omdat de Kassa site werkt met een geïntegreerde Google-search.
- foute http-header op 404 pagina
- pagina-titels zijn niet SEO
- fouten rss
Foute http-header
De 404-pagina heeft een 200 http-header. Dit betekent dat de pagina zegt: “Ik ben prima geladen.”
Hierdoor blijft de pagina in de index van o.a. Google staan.
De 404-pagina zal een of 404: page not found (tijdelijk) of zelfs 410: gone (permanent) moeten weergeven.
Bij de juiste http headers zal de index van zoekmachines opgeschoond worden en minder mensen zullen op de niet meer bestaande en op de 404/410 pagina’s terecht komen. (Het is ook wel een erg stomme programmeerfout)
Als de programmeurs toch bezig gaan, laat ze dan ook even zorgen dat de 404/410 pagina zegt niet door zoekmachines wordt geïndexeerd.
Geen unieke Pagina-titels
De pagina-titels zijn totaal niet zoekmachine vriendelijk en ook niet er vriendelijk voor gebruikers van zoekmachines. (inclusief de geïntegreerde Google-search)
De titels zijn statisch en allemaal gelijk: Artikel / Vara Kassa.
Beter is een dynamische titel: {titel van artikel} / Vara Kassa
of: {titel van artikel} / {categorie: /(nieuws/radio/tv/forum/ect)/} / Vara Kassa
Voorbeeld: http://kassa.vara.nl/actueel/consumentennieuws/artikel/nieuws/kwaliteit-consumentenvuurwerk-verbetert-niet/
staat nu in zoekmachines als: Artikel / Vara Kassa
oplossing 1: Kwaliteit consumentenvuurwerk verbetert niet / Vara Kassa
oplossing 2: Kwaliteit consumentenvuurwerk verbetert niet / Nieuws / Vara Kassa
Waarom is die beter? Als je de krant leest, scan je de koppen voordat je een artikel gaat lezen, zo lezen mensen ook zoekmachines.
Zie bijvoorbeeld dit zoekresultaat: http://kassa.vara.nl/zoeken/?q=vuurwerk&x=0&y=0&id=153
En een zoekmachines zal een artikel hoger plaatsen als de titel relevant is aan de zoekterm.
Fouten met de rss
In de Kassa-site worden vier rss-feeds weergegeven, allen zijn overigens hetzelfde. Zie html-header:
<link href=”http://kassa.vara.nl/actueel/rss/feed/” title=”Kassa’s
Nieuws” type=”application/rss+xml” rel=”alternate”/>
<link href=”http://kassa.vara.nl/actueel/rss/feed/” title=”Kassa’s
Algemeen nieuws” type=”application/rss+xml” rel=”alternate”/>
<link href=”http://kassa.vara.nl/actueel/rss/feed/” title=”Kassa’s
Diginieuws” type=”application/rss+xml” rel=”alternate”/>
<link href=”http://kassa.vara.nl/actueel/rss/feed/” title=”Kassa’s
Consumentennieuws” type=”application/rss+xml” rel=”alternate”/>
En als je vervolgens de rssfeed bekijkt, blijkt dat er dagelijks slechts twee nieuwe berichten bij komen. Terwijl Kassa toch wel degelijk meer content plaatst.
Member discussion